Meer cybercriminaliteit door corona: dit is hoe je phishing herkent

BEEGO Phishing
Annelies Beego Community Manager

Door de coronacrisis zitten we met z’n allen achter onze computer. Sommigen gebruiken het voor het werk, anderen als tijdverdrijf. Ook cybercriminelen weten dat en maken daar graag misbruik van. Geen nood, met deze tips kan jij ook phishing herkennen.

Wat is phishing?

Om te beginnen wat is phishing nu? Phishing is online oplichting waarbij cybercriminelen proberen misbruik te maken via valse websites, e-mails, berichten enzovoort. Op die manier willen ze je nietsvermoedend laten inloggen met je inlognaam en wachtwoord of creditcardgegevens.

Gelukkig zijn er wel een aantal dingen waaraan je phishing kan herkennen.

BEEGO Phishing

Hoe kan je phishing herkennen?

  1. Komt het onverwacht?
    Als je een onverwachte e-mail ontvangt is er altijd al een reden tot wantrouwen. Krijg je bijvoorbeeld een e-mail van bpost maar verwacht je geen pakketje? Dan is het zeker nuttig om extra te controleren.
  2. Is het dringend?
    Wordt er veel druk achter gezet? Zoals bijvoorbeeld ‘Betaal nog voor morgenavond of je krijgt een boete’. Bedenk dan sowieso eerst even van waar het komt. Als je eerder geen aanmaningen kreeg zal je niet meteen een boete krijgen.
  3. Ken je de afzender?
    Ken je de persoon die je de e-mail verzond niet? Heb je niet gevraagd om e-mails te ontvangen van hen? Controleer dan nog eens of de e-mail wel te vertrouwen is!
  4. Wordt er een vreemde vraag gesteld?
    Officiële instanties zullen nooit je persoonlijke gegevens vragen via sms of e-mail. Geef op deze manier dus nooit je bankgegevens of wachtwoorden door.
  5. Waarnaartoe leidt de link waar op je moet klikken?
    Als ze je vragen om een bepaalde website te bezoeken, kijk dan eerst even de link na. Als je met je muis over de link gaat zonder te klikken, zie je links onderaan de URL waar de link naar leid. Zorg ervoor dat de domeinnaam hetzelfde is dan de naam van het bedrijf. De domeinnaam is het deel dat voor .be .com of .nl komt.
    Een voorbeeld:
    Bij beego.be/artikels is ‘beego’ de domeinnaam.
    Bij beego.artikels.be/tips is ‘artikels’ de domeinnaam.
  6. Is er een vage aanspreking?
    Begint je e-mail met bijvoorbeeld ‘Beste mevrouw/meneer’? Dat kan een aanwijzing zijn dat het gaat om een phishing e-mail. Als een officieel bedrijf je een e-mail stuurt zullen ze steeds hun best doen om het zo goed mogelijk te personaliseren en je aan te spreken bij je naam.
  7. Staan er veel taalfouten in het bericht?
    Staan er veel taalfouten in het bericht dat je kreeg? Dat is een goede reden tot wantrouwen. Ook e-mails die niet in je eigen taal staan maar bijvoorbeeld in het Engels kunnen verdacht zijn.
  8. Is het bericht in je spamfolder beland?
    E-mails die in je spamfolder komen, moet je sowieso al eens extra nakijken.
  9. Proberen ze je nieuwsgierig te maken?
    Probeert de verzender je nieuwsgierig te maken? Door bijvoorbeeld te vragen ‘Ben jij dat op deze foto?’. Klik dan zeker niet op de link voordat je zeker bent dat het veilig is.

Probeer ook steeds de persoon of het bedrijf voor wie de cybercriminelen zich voordoen te verwittigen. Laat je vriend of vriendin weten als ze gehackt zijn en bel even naar het bedrijf van wie je zogezegd de vreemde e-mail kreeg. Op die manier kunnen zij hun voorzorgsmaatregelen nemen en iedereen op tijd verwittigen.

Criminelen worden steeds slimmer en beter. Let dus goed op met wat je online doet. Het kan ook zijn dat je een e-mail krijgt die voldoet aan één van deze voorwaarden die geen phishing is. Denk gewoon goed na en gebruik vooral je gezond verstand. Als je twijfelt is het soms beter om een computerspecialist om raad te vragen.

Wil jij testen of je valse berichten kan herkennen? Via safonweb kan je de test doen!

Geef valse e-mails ook steeds aan zodat ze gestopt kunnen worden. Dit kan je doen via verdacht@safeonweb.be.

 

Om veilig te surfen is een goede virusscanner nodig. Lees hier hoe je dat aanpakt.

Bij BEEGO staan er verschillende slimme studenten klaar om u uit de nood te helpen. Al onze studenten werden nauwkeurig geselecteerd zodat ze u kwalitatieve hulp bieden.

Bekijk onze video

BEEGO Help me

Heb je hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij deze tip? Onze studenten komen je graag helpen, vanaf een half uur komen ze al naar je thuis. Probeer het gerust een keer!

Maak een afspraak

Onze video

Wil je op de hoogte blijven van Beego? Vous voulez rester informé sur Beego ? Want to keep up to date with Beego?

Inschrijven S'abonner Subscribe

Je kan op elk moment uitschrijven. We sturen zeker niet te veel e-mails 😉 Vous pouvez vous désinscrire à tout moment. Nous n'envoyons certainement pas trop d'e-mails 😉 You can unsubscribe at any time. We certainly don't send too many e-mails 😉

    Wil je op de hoogte blijven?

    • Ontvang handige digitale tips en advies
    • Krijg regelmatig een korting of andere acties toegestuurd
    • Kom meer te weten over BEEGO
    Je kan op elk moment uitschrijven. We sturen zeker niet te veel e-mails



     

    Oeps..., er is iets fout gegaan. Probeer opnieuw.
    Bedankt! We hebben je een email gestuurd waar je de inschrijving kan bevestigen!
    Kan ik u helpen?
    Beego klantenservice
    078 485 400
    (Lokaal tarief, zonder meerkost)
    Bereikbaar van maandag t.e.m. vrijdag
    (Niet op feestdagen)
    Stuur een bericht
    Contacteer ons
    terug

      Bedankt
      terug

      Het formulier is verstuurd, we nemen spoedig contact met u op!