Nieuwste vorm van reclame: wat je moet weten over influencers

Scrol jij wel eens op sociale media? Kijk jij soms naar foto’s en filmpjes op Facebook, Instagram en YouTube? Dan is de kans groot dat je als eens berichten bent tegengekomen van influencers, al dan niet bewust. Veel berichten, foto’s en filmpjes die op sociale media verschijnen worden vandaag namelijk gemaakt door influencers. Vaak wordt hier ook reclame in gemaakt. Als je nu denkt: wat zijn dat nu weer, influencers? Lees dan hieronder alles wat je moet weten over influencers en over hoe ze reclame maken op sociale media.

Wat is een influencer?

Het woord influencer komt van het Engelse woord ‘to influence’, wat ‘beïnvloeden’ betekent. In het kort is dit wat influencers doen: mensen beïnvloeden. Het zijn personen die een groot aantal volgers hebben op sociale media en die via hun berichten, foto’s en filmpjes een invloed kunnen hebben op hun volgers.  Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die op Instagram foto’s plaatsen van de kleding die ze dragen, of mensen die op YouTube filmpjes plaatsen waarin ze hun dagelijkse leven laten zien. Een voorbeeld van een Vlaamse influencer is Jamie-Lee Six. Zij heeft zo’n 270 duizend volgers op Instagram, waar ze bijna dagelijks deelt wat ze doet, welke kleding ze draagt, wat ze eet, … Maar ook bijvoorbeeld Kylie Jenner, uit de Verenigde Staten, is een goed voorbeeld van een influencer die ook hier in Vlaanderen gevolgd wordt door veel mensen. In totaal heeft Kylie Jenner zo’n 392 miljoen volgers. Volgens de Vlaamse Regulator voor de Media ben je een influencer wanneer je aan commerciële communicatie (m.a.w. reclame) doet op sociale media en hiervoor ook een voordeel ontvangt (gratis producten, een gratis event, geldbedrag, …).

Instagram Kylie Jenner  Instagram Jamie-Lee Six

 

Invloed van influencers

Omdat ze vaak veel volgers hebben, kunnen ze dus ook op best veel mensen een invloed uitoefenen. De invloed die ze hebben komt vaak van het feit dat mensen deze influencers beschouwen als een soort van vrienden. Het zijn mensen die je dagelijks volgt en ook niet zo ver van je af lijken te staan, doordat ze dezelfde dingen leuk vinden als jij of in hun dagelijks leven dezelfde dingen doen zoals bijvoorbeeld naar school gaan, eten maken voor hun kinderen, enzovoort. Hierdoor worden influencers ook betrouwbaar gevonden door hun volgers en zullen mensen dus ook geneigd zijn om producten te kopen die influencers aanraden.

Reclame

Vandaag de dag zijn sociale media net zo belangrijk geworden om reclame te maken als traditionele marketingkanalen. Omdat influencers vaak vertrouwd worden door hun volgers, zijn ze dan ook de ideale personen om reclame te maken voor producten. Bedrijven doen daarom tegenwoordig vaak beroep op influencers om reclame te maken voor hun producten of diensten. Het is een effectieve manier van reclame maken en bovendien is het ook vaak een goedkopere manier dan traditionele  reclame zoals bijvoorbeeld reclamespots op tv.

Werkwijze van influencers

Hoe gaat reclame via influencers dan precies in zijn werk? Bedrijven benaderen influencers (of het management waaraan een influencer gekoppeld is) om een voorstel te doen. Meestal zal een bedrijf aan een influencer vragen om een product te laten zien of een merk te vermelden in één van hun foto’s of filmpjes. Zo kan een influencer bijvoorbeeld een bepaald kledingstuk van een merk laten zien, met een bepaald merk auto rijden, naar een pretpark gaan en dat laten zien in een filmpje, en ga zo maar door. In ruil krijgen de influencer dan gratis producten; bijvoorbeeld als ze een bepaald kledingmerk promoten, krijgen ze gratis kleding, of vaak krijgen ze er ook geld voor uitbetaald.

Influencers reclame youtube

Naast inkomsten die ze krijgen via reclame die ze maken voor bedrijven, hebben influencers vaak ook andere inkomstenbronnen. Bij YouTube word je bijvoorbeeld betaald voor het aantal weergaven dat je video haalt.

Regelgeving voor influencers

Influencers maken dus reclame en verdienen daar ook geld mee. Je kan dus zeggen dat het een job is geworden. Maar mogen influencers dan zomaar reclame maken zonder zich aan regels te houden, zoals andere bedrijven dat ook moeten? Nee, er zijn wel degelijk regels en wetgevingen waarin influencers zich moeten houden. Deze regels staan vastgesteld in het Content Creator Protocol van de Vlaamse Regulator voor de Media. Deze regels gelden voor iedere influencer die een audiovisuele mediadienst aanbiedt (m.a.w. filmpjes, foto’s, podcasts, … online plaatsen) en gevestigd is in Vlaanderen. De belangrijkste regel is dat influencers duidelijk herkenbaar moeten maken wanneer het gaat om reclame:

  • De term ‘advertentie’ of ‘publiciteit’ moet vermeld worden.
  • Het bedrijf waarvoor reclame wordt gemaakt, moet vermeld worden.
  • Binnen het platform (bv. Facebook, YouTube) moet aangegeven worden dat het om reclame gaat.

Daarnaast is er ook vastgesteld dat er geen reclame mag voorkomen in media inhoud die gericht is op kinderen en dat er niet aan haatspraak gedaan mag worden. Dit zijn regels die gelijkend zijn aan de wetgeving voor traditionele media zoals televisie en radio. Op die manier is er sprake van een eerlijkere concurrentie tussen de klassieke en online media.

Blijf altijd kritisch. Het leven van een influencer lijkt vaak altijd rozengeur en maneschijn maar ook hier kan je in de val gelokt worden. In ons artikel over online shoppen vind je enkele tips terug over veilig online winkelen.

Ik vond deze tip bruikbaar?

Bij BEEGO staan er verschillende slimme studenten klaar om u uit de nood te helpen. Al onze studenten werden nauwkeurig geselecteerd zodat ze u kwalitatieve hulp bieden.

Bekijk onze video

BEEGO help me

Heb je hulp nodig?

Heb je hulp nodig naar aanleiding van dit artikel? Onze studenten komen je graag helpen, vanaf 22 euro komen ze al naar je thuis. Probeer het gerust een keer!

Onze video

Wil je op de hoogte blijven van Beego? Vous voulez rester informé sur Beego ? Want to keep up to date with Beego?

Inschrijven S'abonner Subscribe

Je kan op elk moment uitschrijven. We sturen zeker niet te veel e-mails 😉 Vous pouvez vous désinscrire à tout moment. Nous n'envoyons certainement pas trop d'e-mails 😉 You can unsubscribe at any time. We certainly don't send too many e-mails 😉

    Wil je op de hoogte blijven?

    • Ontvang handige digitale tips en advies
    • Krijg regelmatig een korting of andere acties toegestuurd
    • Kom meer te weten over BEEGO
    Je kan op elk moment uitschrijven. We sturen zeker niet te veel e-mails



     

    Oeps..., er is iets fout gegaan. Probeer opnieuw.
    Bedankt! We hebben je een email gestuurd waar je de inschrijving kan bevestigen!
    Kan ik u helpen?
    Beego klantenservice
    078 485 400
    (Lokaal tarief, zonder meerkost)
    Bereikbaar van maandag t.e.m. vrijdag
    (Niet op feestdagen)
    Stuur een bericht
    Contacteer ons
    terug

      Bedankt
      terug

      Het formulier is verstuurd, we nemen spoedig contact met u op!